Yoga Stijlen

HATHA YOGA

Hatha Yoga is de wat er normaal onder yoga verstaan wordt. Dit is de oudste variant en brengt je lichaam en geest tot rust. In de loop de eeuwen zijn daar nog variaties op ontstaan waarvan er enkele hieronder beschreven zijn. Tijdens yoga neem je op een aandachtige manier een houding aan met je lichaam. Tijdens deze houding kom je beter in contact met je lichaam maar ook met je geest en ziel. Via ademtechnieken kan je energie sturen door je lijf. Door yoga ga je je beter voelen, je wordt leniger, sterker, weerbaarder, rustiger en ontspannen. Het is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd, gewicht, beperking, religie of politieke overtuiging.

Docent: Max Crabbendam / Han Adema

POWERYOGA

Poweryoga is een actieve, dynamische vorm van yoga. De houdingen (Asana's) worden aan elkaar geregen in een vaststaande volgorde, een aardig tempo (Vinyasa) en op het ritme van de ademhaling (Ujjayi).
De Ujjayi-adem helpt om voldoende zuurstof op te nemen. Zo bouw je tijdens de yogasessie veel warmte en energie op. Ter ondersteuning van de Asana's en Ujjayi-adem maakt Poweryoga actief gebruik van Bandha's. Dit is het licht aanspannen van onderliggende spieren in het lichaam. Deze stelt je in staat krachtige levensenergie in het lichaam vast te houden. Vinyasa is de vloeiende verbinding tussen de houdingen, waarbij beweging en adem één zijn.
In een Poweryogales komen fysieke kracht, mentale kracht, souplesse, conditie en balans allemaal aan bod. Dit leidt ertoe dat alle systemen in het lichaam worden verbeterd. Tijdens de les doet de docent de asana's voor en loopt rond om cursisten te begeleiden. Je wordt je bewust wat een houding met je lichaam doet en wat dit voor jou persoonlijk betekent. De les wordt afgerond met een ontspanning of korte meditatie.
Poweryoga is de Westerse versie van het Indiase Ashtanga Yoga. Ashtanga yoga wordt rond 5000 jaar oud geschat. Begin vorige eeuw is het manuscript van deze vorm van yoga herontdekt door Sri Tirumalai Krishnamacharya en Pattabhi Jois. Zij maakten een selectie van 6 series (oplopend in moeilijkheid) die elk uit 40 asana's bestonden. Bij de Ashtanga Yoga staan de houdingen vast, in Poweryoga wordt hierin gevarieerd. In de les werken we voornamelijk met de eerste en soms met asana's uit de tweede serie.

Docent: Nora van Eenennaam

 

 

 

 

POWER VINYASA YOGA

Power Vinyasa Yoga is een krachtige dynamische vorm van Yoga (variaties op de vaste Ashtanga series).
De alsmaar doorgaande verbindende beweging (Vinyasa) houdt de gecreëerde energie op peil. Het is fysiek actief waarbij bewust ademenen van primair belang is en beweging en adem één geheel worden. En die asana's, ach die komen echt wel. Aanpassen kan natuurlijk altijd. Bovendien begeleid ik je fysiek om te ontdekken hoe je je lichaam kunt openen. Verder gaat het ook in deze vorm wel degelijk over loslaten. Tijdens de eindontspanning maar ook bínnen de activiteit. Zoals in het echte leven, zoek je balans. Verstilling. Hoe belangrijk is deze bewustwording van lichaam en geest en zie wat het je brengt.
Voldaan en met een geopend lichaam en een leeg hoofd, zul je energieker én rustiger de les uitkomen. Je wordt daarbij krachtiger en leniger en het is supergezond! Er ontstaat lichtheid.
Het is niet om over te praten maar om te doen dus kom langs en probeer het eens uit! Hou je van bewegen maar ben je niet lenig? Wees welkom.
Mijn manier van lesgeven is 'down to earth', gepaard met 'n vleugje humor.

Docent: Carolien Grooten

 

 

 

 

YIN YOGA

Yin yoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Het langer in Yin yoga houdingen blijven, heeft een meditatief en rustgevend effect. Yin Yoga heeft alles te maken met mindfullness. Het zijn in het moment in je lichaam, de ruimte en je gevoel.
Yin yogahoudingen stimuleren bindweefsel, hetgeen belangrijk is om de maximale beweeglijkheid van de gewrichten te bereiken. In het bijzonder rond het gebied van heupen, heiligbeen, de gehele rug, knieën en enkels. Dit kan niet worden toegepast in de meest bekende, actievere vormen van yoga, waarin het doel is het versterken en verlengen van de spieren. Om de gewrichten op een veilige, effectieve manier te stimuleren moeten we er een zachte spanning op brengen, voor een langere tijd. We blijven 3 tot 5 minuten in elke houding, die altijd zittend of liggend is, zodat we geen spierkracht nodig hebben. Het stimuleert ook meridianen en organen en het bereidt de geest voor op meditatie.
Yin yoga is een vorm van yoga die al eeuwen oud is. Paul Grilley heeft deze vorm de laatste 15 jaar weer leven ingeblazen door er veel over te publiceren en te laten zien dat deze vorm van yoga naast alle yang-vormen een plaats verdient. Yin yoga focust zich op het mobieler maken van onze gewrichten.

Docent: Nora van Eenennaam

 

 

 

 

SIDDHI YOGA

Siddhi Yoga legt zich toe op het activeren en uitdrukken van Bewustzijn. Bewustzijn, Stilte, is dus meer dan alleen de afwezigheid van activiteit. Het is vol en ledig tegelijkertijd. Volledig.
Je wordt je bewuster van je Bewustzijn en tevens gaat het bewustzijn stromen. Deze energiestroom wordt ook wel Kundalini-energie genoemd.
Het heeft een sterk reinigende uitwerking op lichaam en geest, en maakt de weg vrij voor voluit leven.
Tijdens de Siddhi Yogalessen worden er ook intensieve pranayama's, ademhalingsoefeningen, luisteren of zingen van mantra's, nidra yoga (bewust ontspannen) toegepast.
De lessen zijn opbouwend, inprincipe staat iedere les op zichzelf. De oefeningen komen stap voor stap aan bod. Zodat je voor jezelf kunt beslissen of je nog een stapje verder wilt en kunt gaan of juist niet. Yoga is niet prestatiegericht, niet naar een ander en in principe ook niet naar jezelf.

Docent: Miranda van Zanten

 

 

 

 

DO-IN YOGA

Do-In Yoga is een oosterse bewegingsleer met als doel gezonder en vitaler te worden. Je lichaam en geest worden krachtiger door bepaalde oefeningen. De nadruk ligt op strekkingen van de meridianen, (drukpunt)massages en ademhalingsoefeningen. De meridiaanstrekkingen verbeteren de energiecirculatie, de massages brengen je energiestroom in balans, de ademhalingsoefeningen ontspannen het lichaam en de geest. Een ontspannen lichaam en rustige geest brengen eenheid, 'heel zijn'. Do-In Yoga is geschikt voor iedereen. Het gaat er niet om hoe lenig je bent en/of je even 'goed' bent als die ander. Het gaat erom wat jij tijdens een oefening ervaart en welk effect de oefening op je heeft. Do-In Yoga oefeningen werken preventief, lichamelijk klachten worden minder of verdwijnen helemaal. Je wordt leniger en de gewrichten worden soepeler. De oefeningen zorgen voor het ontstaan van een warm en prettig gevoel in het lichaam.
Docent: Leena Oksanen

 

 

 

 

MERIDIAANYOGA

MERIDIAAN YOGA werkt vanuit de Chinese leer van de vijf elementen en houdt zich vooral bezig met de bevordering van de energiestroom door je lichaam via de meridianen. Volgens de filosofie van de oosterse geneeswijzen is de wereld een eenheid waarin alles bestaat uit energie. Deze energie is altijd in beweging. Wie meegaat in die natuurlijke beweging - de Tao- voelt zich gezond, rustig, ontspannen en in balans. De les bestaat uit houdingen met meridiaanstrekkingen (Makko Ho), zelfmassage, ademhalingsoefeningen en meditatie.

Docent: Nora van Eenennaam

 

 

 

 

RESTORATIVE YOGA

(herstellende) Yoga is een yoga vorm die geen inspanning vraagt. Je lichaam wordt ondersteund door kussens en dekens, hierdoor word je uitgenodigd om los te laten en diep te ontspannen. De poses worden lang aangehouden -soms wel 15 minuten-, zodat je van de 'doe-modus' over kunt schakelen naar de 'zijn-modus'. De focus is op de ademhaling en de hele les is gericht op het verstillen van de geest en het activeren van het parasympatische zenuwstelsel zodat je optimaal kunt ontspannen.

Docent: Nora van Eenennaam

 

 

 

 

KUNDALINI YOGA

Ook wel ‘yoga van het bewustzijn' genoemd. Hetheeft een zeer directe impact op hoe je jezelf, je leven en de wereld om je heen waarneemt. Kundalini maakt je bewust. Karakteristiek aan de Kundalini yogalessen zijn de afwisseling van dynamische, fysieke oefeningen en meditatie. Iedere les heeft een thema en een unieke combinatie van verschillende onderdelen. De uitgebalanceerde techniek heeft een heilzaam effect op je lichaam: het ontgift, versterkt je zenuwstelsel, balanceert je hormoonstelsel en vermindert de effecten van stress. Een les van 1,5 uur bestaat uit een warming-up, een ademhalingsoefening, een serie van oefeningen (kriya), een meditatie soms met stemgebruik (mantra) en handhoudingen (mudra) en tenslotte een fijne ontspanning..

Docent: Marieke Broers of Carolien Slooff

 

 

 

 

YOGA NIDRA

Nidra betekent ”slaap”, yoga betekent verbinding en evenwicht. Yoga Nidra is een staat van algehele balans, waarin de twee hersenhelften met elkaar in harmonie worden gebracht. Een staat van ontspanning die veel dieper gaat dan slaap. Liggend op de vloer in een comfortabele houding maak je een reis door het lichaam. Ademhalingsoefeningen, visualisaties en bodyscan zorgen dat je in de diepere lagen van je bewustzijn komt, in een staat tussen waken en slapen in. Yoga Nidra vermindert de fysieke en mentale onrust (stress) , waardoor je dichter bij je zelf komt. Je leert je energie positief in te zetten voor je doelen en prestaties. Je hervindt je natuurlijk balans en word je bewust van de krachtige levensenergie die in jou aanwezig is. Door het beoefenen van Yoga Nidra kun je je leven weer nieuwe impulsen geven, je krijgt inzichten die anders verborgen blijven. De les begint met beweging, voorbereidende oefeningen om spieren en gewrichten los te maken, daarna volgen yoga strekkingen en torsies. Zo wordt algehele lichamelijk ontspanning bevordert waardoor je goed voorbereid begint met Yoga Nidra. 
Docent: Leena Oksanen

 

 

 

 

ZWANGERSCHAPSYOGA

Je zwangerschap is een bijzondere periode, waarin heel veel gebeurt. In je lichaam maar ook in je leven. Alles verandert met de komst van een kindje.
Zwangerschapsyoga biedt je de kans om deze veranderingen zo goed en ontspannen mogelijk mee te maken. Het is een goede voorbereiding om zo positief mogelijk naar je bevalling te gaan kijken.
Enkele zaken die aan bod komen zijn:

  • hoe je op jezelf en je lichaam kunt vertrouwen;
  • hoe je met een goede ademtechniek de weeën op kunt vangen;
  • hoe te ontspannen;
  • hoe je lichaam soepel te houden.

De manier waarop ik les geef is praktisch gericht en yogaervaring is niet nodig.
Alle oefeningen die we doen zijn speciaal geschikt voor zwangere vrouwen. Vanaf de vierde maand kun je deelnemen, tenzij je natuurlijk zelf eerder mee wilt doen.
Tijdens de yogalessen doe je oefeningen die goed zijn voor je lichaam, bereid je je voor op de zwangerschap, maak je contact met je kindje.
Thema's die aan bod komen zijn o.a. ontspanning, adem, hormonen, weeën, massage en lichaamsverzorging.

Docent: Suzanne Bunning

 

 

 

 

KINDER/TIENERYOGA

Kinder/tieneryoga bevordert souplesse, kracht en evenwicht in fysiek en mentaal opzicht. Een kinderyogales kenmerkt zich door een afwisseling van dynamisch bewegen en rustmomenten. Kindgerichte (o.a. dier-)yogahoudingen worden thematisch aangevuld met liedjes, versjes, sprookjes en verhalen die aansluiten bij de belangstelling en beleving van kinderen. Zij worden zich door yogaoefeningen op speelse wijze bewust van hun adem, ontwikkelen hun zintuigen en leren verschil waar te nemen tussen spanning en ontspanning. Het 'voelen' neemt daarbij een centrale rol in. Vanuit een veilige, niet-competitieve sfeer, kunnen kinderen hun gevoelens en fantasie naar voren brengen, sociale vaardigheden ontwikkelen en zichzelf accepteren zoals ze zijn.

Door toepassing van stiltespel, visualisatie en ontspanning leren kinderen rust te ervaren, te luisteren naar zichzelf en naar anderen en worden alertheid, lichaamsbesef en creativiteit bevorderd. Er wordt hiervoor gewerkt met een programma dat naast yogatechnieken oefeningen en spelvormen biedt die het holistisch karakter van yoga verdiept en versterkt. Het kind wordt hierbij spelenderwijs benaderd op fysiek en mentaal, maar ook op emotioneel en spiritueel vlak.

Deze werkwijze bevordert de totaalbeleving van kinderen, waardoor zij yogaelementen ook in hun dagelijks leven makkelijker kunnen integreren. Er ontstaat ruimte voor nieuwe inzichten en mogelijkheden voor het kind om in zijn kracht te komen en in balans te blijven.

Docent: Janneke Wijdeveld

 

 

 

 

 

YOGA VAN MOED EN MEDEDOGEN

In deze cursus integreer ik elementen uit de Yoga, Qigong en Chan (zen)meditatie tot een mooi, nieuw en krachtig geheel. Naast geestelijke en lichamelijke ontspanning hoop ik dat het oefenen ook een echt bevrijdend en vitaliserend effect heeft. Bevrijdend, omdat het ons kan vrijmaken van oude ingesleten patronen van denken over onszelf en over het leven. Vitaliserend, omdat de oefeningen de bron van energie in ons opent waar doorheen de energie uit de ‘ kosmos’ bij ons binnen kan stromen. De Qigong oefeningen helpen heel direct deze bron in het centrum van ons bekken te openen. De Yoga oefeningen doen deze energie rijkelijker door ons lichaam stromen. De Chan meditatie creëert rust, ruimte en helderheid in ons hoofd en ons denken. De oefeningen zoals ik die van Hetty Draaijer leerde geven dit een prachtige bedding, doorwerking en verfijning. Uiteindelijk gaat het erom te ‘worden wie we zijn’  en vervolgens het contact met ons-Zelf zoveel mogelijk te behouden. In onze kwetsbaarheid en kracht! Voor mij is dit proces een stap voor stap de weg gaan van het wekken van het innerlijk Taborlicht.

Docent: William Yang